Clipper forudser tørlastkollaps
Direktøren for verdens største rederi inden for mindre tørlastskibe, det danskejede Clipper med hovedkontor på Bahamas, er bekymret for tørlastmarkedet efter de sidste fem års kometfart, der har tidoblet raterne. Et fald til en fjerdedel af det nuværende niveau er i høj grad et scenarium, som Clipper-direktøren Frank Gulnar Jensen kalkulerer med. Direktøren udelukker i øvrigt ikke, at Clipper inden for den nærmeste årrække vil overveje at udbygge sine aktiviteter på tankskibsmarkedet og nævner selv Torm som en mulighed
Børsen, 2/11
Japanske rederier på vej til Danmark
Danmarks ry som en dynamisk søfartsnation er nået helt om på den anden side af kloden. Lige nu overvejer et eller flere japanske rederier, om de skal flytte en del af deres aktiviteter til København. ”Vi vil ikke være overrasket, hvis vi får et japansk medlem i løbet af i år. Vi har fået henvendelser fra flere, som positivt og seriøst overvejer mulighederne," siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen til Børsen.
Uddrag fra
Søfart nr. 44
2. november 2007
Otte omkommet ved kæntring
På trods af en omfattende redningsoperation med deltagelse af SOK og flere skibe, lykkedes det kun at redde tre overlevende fra »Omer N«. Det var ved redaktionens slutning onsdag middag fortsat uopklaret, hvad der førte til shelterdækkeren »Omer N«s kæntring i Femern Belt søndag eftermiddag. De tre overlevende har fortalt, at skibet krængede kortvarigt et par gange før kæntringen, der formentlig har kostet otte tyrkiske søfarende livet. Svitzer forestod første fase af bjærgningsarbejdet, der omfatter oppumpning af gasoliebeholdningen på 40 ton. »Omer N« blev bygget på Nordsøværftet i Ringkøbing i 1984, mens den nuværende tyrkiske ejer købte skibet i maj i år.
Skagen Skipperskole vil bygge ny skole
De pædagogiske principper og omfanget af aktiviteterne er vokset ud af de bestående rammer på Skagen Skipperskole. Derfor arbejder skolens bestyrelse og forstander Jørgen Chr. Jensen med planerne om at bygge nyt på de nye havnearealer i Skagen. De foreløbige planer opererer med et samlet nybyggeri på 1.500 kvm. mod de bestående 800 kvm., som Skagen Skipperskole råder over i dag.
Erria køber tre tankskibe
Erria opruster kraftigt inden for kemikalietank-området med købet af yderligere tre nyere søsterskibe, der overtages fra det tyrkiske rederi VBG Shipping i løbet af de kommende måneder. To skibe overgår til Erria i december, mens det tredje følger efter i februar næste år. Skibene bliver de klart største tanskibe i Errias flåde.
To VLGC-skibe til Maersk Tankers
Maersk Tankers og israelske Ofer Brothers Group har i fællesskab kontraheret to Very Large Gas Carriers (VLGC) på Kawasaki Heavy Industries i Japan. Det bekræfter Martin Fruergaard, Senior Vice President i Maersk Tankers og ansvarlig for rederiets gastank-aktiviteter. Han fortæller videre, at de to rederier ejer en halvpart i hvert skib, men kan dog på nuværende tidspunkt ikke udtale sig om, hvorvidt Maersk Tankers og Ofer Group er på vej med et nærmere samarbejde i VLGC-markedet.
Flere færger til Seatruck Ferries
Clippers datterselskab Seatruck Ferries har styrket sine aktiviteter yderligere med købet af to ro/ro-skibe fra det græske rederi Elmira. Der er tale om de to søsterskibe »RR Arrow« og »RR Triumph«, som i øjeblikket er beskæftiget på to forskellige ruter for henholdsvis Norfolkline (Heysham-Dublin) og spanske Baleraria.
A.P. Møller – Mærsk fortsætter egen kampagne-plan
Rederiet A.P. Møller – Mærsk sigter i 2008 imod at rekruttere 123 nye skibsofficersstuderende. I det nye år udfases Kogtved Søfartsskole, men det nye hold, der begynder til januar, kan forvente fuld fokus. I rekrutteringsarbejdet fortsætter og udbygger rederiet sin egen kampagne, Get on Board, fortæller Henrik Sloth, chef for Marine HR hos A.P. Møller – Mærsk.
Tredje nybygning til Faaborg-rederi
I Faaborg har rederiet Nielsen & Bresling haft navngivning på den tredje og sidste af de nybygninger, rederiet har haft i ordre ved hollandske Bodewes Hoogezand-værft. Nybygningen fik under megen festivitas i lørdags navnet »Nina Bres« af navnemoder Nina Bresling, datter af skibsreder Poul Bresling. Og det skete helt efter planen, idet nybygningen ved kontraheringen var berammet til at støde til Nielsen & Bresling-flåden i oktober 2007.
EU-skattelov giver bagslag for special-rederier
Skattetekniske manøvrer hos EU-Kommissionen kan indirekte være årsag til, at europæiske entreprenør-rederier risikerer at tabe internationalt terræn og eksklusiv knowhow. Problemet er, at EU har besluttet at skelne mellem transporterende skibsfart og andre maritime servicer, når det gælder adkomsten til at operere under rammebetingelser med tonnageskat og personlige indkomstskatteforhold.
Nyt overvågningssystem klar til tiden
Det bliver USA, der kommer til at sikre, at et nyt overvågningssystem kommer i gang som planlagt. Der er endnu uafklarede punkter for det nye system, Long Range Identification and Tracking (LRIT), men IMO-mødet i søsikkerhedskomiteen i København først i oktober bragte en effektuering tættere på mål. Ifølge specialkonsulent Aaron F. Sørensen, Søfartsstyrelsen, vil LRIT blive operationelt fra 1. januar 2009.
Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 212,50 (-1,50)
APM A-aktie: 69.100 (-1200)
APM B-aktie: 70.000 (-1000)
D/S Norden: 629 (-5)
DFDS: 932 (-9)
Mols-Linien: 800 (0)
Børsen, 2/11